Skip to content


Problem z ePUAP?

[singlepic id=39 w=150 h=150 float=left]Problemy użytkowników w systemie Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) widać nie mają końca.

Jak informowało 10 stycznia 2014r. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji

Obecnie Centrum Projektów Informatycznych pracuje nad jak najszybszym przywróceniem sprawnego funkcjonowania platformy.
O przywróceniu pełnego funkcjonowania systemu poinformujemy w oddzielnym komunikacie.

i udało się rozwiązać problem tego samego dnia

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji informuje, że wszystkie systemy platformy ePUAP funkcjonują prawidłowo.

choć niedługo trwał błogi stan, bo już 13 stycznia 2014r. na ePUAP pojawiła się informacja

Szanowni Państwo, informujemy, że aktualnie występują problemy techniczne z działaniem platformy. Zidentyfikowane problemy dotyczą braku możliwości wyświetlenia formularzy oraz korzystania z wyszukiwarki. Za powstałe utrudnienia przepraszamy.

Cóż, powyższą treść raczej należy zaliczyć do szczątkowych, gdyż użytkownicy systemu ePUAP napotykają na poważniejsze problemy uniemożliwiające korzystanie z systemu, a w szczególności odbieranie i wysyłanie korespondencji, logowanie się za pomocą profilu zaufanego chociażby do systemu CIEDG itd.

Często już samo otwarcie strony logowania do ePUAP kończy się błędem serwera 403 lub 500

[singlepic id=32 w=500 h=500 float=left]

Mimo, że uda się użytkownikowi zalogować do systemu, to otwierając dokumenty pojawia się

[singlepic id=33 w=500 h=510 float=]

albo

[singlepic id=35 w=500 h=510 float=]

albo jak ktoś chce czekać.. nie wiadomo na co!

[singlepic id=34 w=500 h=510 float=]

Jak się już niektórym uda odebrać dokument, to może mieć problem z wysłaniem odpowiedzi

[singlepic id=36 w=500 h=510 float=]

Na koniec małe zaskoczenie 🙂
Przychodzimy do pracy; włączamy komputer i przeglądarkę w domyślnym trybie prywatnym; logujemy się wpisując login i hasło i pojawia się

[singlepic id=37 w=500 h=510 float=]

Powyższy komunikat zazwyczaj pojawia się wtedy, kiedy faktycznie jesteśmy zalogowani i przez długi czas nic nie robimy, sesja zostaje zamknięta i następuje proces ponownego logowaniu.
W przypadku tego problemu wrażenie jest jednak takie, jakby chwilowo sesja była ustawiona na czas zerowy.

Czy informacja z 13 stycznia 2014r. na stronie ePUAP coś usprawiedliwia?
Niestety, powyższe sytuacje nie zdarzały się wyłącznie w ostatnich dniach wzmożonych problemów – to prawie codzienność!

Biorąc pod uwagę powyższe należy uzbroić się w cierpliwość i nie obwiniać np. urzędników, że nie mogą realizować swoich zadań – to nie oni odpowiadają za ten stan!

Na tle populistycznych haseł o nowoczesnym państwie i informacji o zakończonych pracach nad ustawą o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw, a także wiodącego w niej „profilu zaufanego” można wróżyć co najmniej jakiś mały kataklizm informatyczny.

Scentralizowanie pewnych działań związanych z tworzeniem systemów informatycznych służb państwowych/samorządowych z wykorzystaniem „profilu zaufanego”, jako sposób umożliwiający identyfikację obywatela, w sumie należy uznać za kierunek słuszny. Oczywiście nie jest to nic nowego, bo znamy podobne rozwiązania logowania się do różnych portali wykorzystując konta firm Google, Microsoft, czy też Facebook. Przykładem może być chociażby Deezer.

Możliwości ePUAP – przynajmniej koncepcyjnie, jest dużo więcej, jednak teraz istotne jest to, czy niesprawna platforma może sparaliżować działanie kraju?

[singlepic id=38 w=150 h=150 float=left]Mimo, że profilowi zaufanemu zaufało ??? (stan na 16.01.2014r.) obywateli – w tym i ja, to czy ePUAP jest platformą zaufaną? 🙂
Na marginesie: z tego co sobie przypominam to około 190 tyś. osób w kraju.. no i się pojawiło: 193 256 osób.

No cóż, wprawdzie znam ePUAP nie od wczoraj – to się będę musiał chyba z nim nawet zaprzyjaźnić, bo coraz bardziej jest mi obcy..

Kategoria: Artykuły, Bezpieczeństwo, Wszystkie wpisy.

Tag: , , .


komentarze 3

RSS dla komentarzy do tego wpisu.

  1. Witold Patan says

    Tak, w odpowiedzi otrzymałem:
    Zgłoszone problemy techniczne zostały zdiagnozowane i usunięte. Za utrudnienia w pracy serdecznie przepraszamy.
    .. choć kilka dni później nastąpiła planowana przerwa techniczna w celu konserwacji systemu 🙂

  2. Gość says

    Czy zgłosiłeś swoje spostrzeżenia do Service Desku ePUAP?



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.



statystyka