Skip to content


Projektowanie systemów – użytkownicy a programiści

Większość z użytkowników jest już przyzwyczajona do korzystania z różnych programów, które posiadają w pracy i w domu. Trudno jest się przy tym przestawić na nowe wersje (ostatnie przykłady: MS Windows XP a Vista, czy MS Office 2003 a 2007). Mówi się, że nikt nie lubi zmian. To wszystko zależy od tego, czy są one dobre, czy złe? Jest to pod różnymi względami uciążliwe dla obu stron (użytkownik-programista). Użytkownik musi zapoznać się z nowymi standardami, poświęcić czas i sobie je przyswoić, natomiast programista wdraża np. nowe trendy, funkcje, czy bezpieczniejsze rozwiązania.
Chciałbym poruszyć temat relacji użytkowników i programistów przy projektowaniu systemu, który w znacznym stopniu uproszczę z racji jego rozległości i zawiłości.

W projektowaniu systemów informatycznych dużą uwagę powinno się poświęcić na tak zwane intuicyjne zachowanie się użytkowników, jego intelekt, cierpliwość, czy też sprzęt jaki posiada oraz niejednokrotnie pozostałe oprogramowanie, które „zaśmieca” jego dysk. Nie ma co ukrywać, że w dobie ery internetowej i rzeszy programistów z całego świata, mamy tego niezliczoną ilość. Z drugiej zaś strony oprogramowanie winno spełniać wymogi stawiane w założeniach: zgodne z potrzebami użytkownika, bezpieczne uwzględniając zasady zarządzania, stabilne, czy zawierający najkrótszy kod.
Wyznaczenie kierunku projektowania systemu przed programistą jest nie lada wyzwaniem. Programista musi dogłębnie poznać potrzeby i pracę merytoryczną użytkownika! Program może być doskonały, kiedy spełniony zostanie w/w warunek oraz kilka innych: znajomość systemów i zasad zarządzania, różnych rozwiązań bazodanowych, cyfrowych, graficznych, estetycznych, filozofii użytkowania i już nie wspomnę doskonałej znajomości samego środowiska programistycznego. Musi przewidzieć i zminimalizować możliwie wszystkie błędy, jakie może wykonać użytkownik, czy jego system.
Czy jest możliwe, aby jeden programista potrafił uwzględnić wszystkie powyższe zagadnienia? Jeżeli jest to system mało skomplikowany to tak, w przypadku systemów złożonych raczej nie! Stąd też realizację wielopłaszczyznowych projektów podejmuje zespół wyspecjalizowanej kadry projektantów, programistów, sprzętowców, grafików komputerowych i innych.
Czy użytkowników powinno się dzielić na początkujących i zaawansowanych? Otóż zależy w jakiej fazie projektowany jest system. Program powinien być dostępny dla jak najszerszej rzeszy użytkowników o różnej znajomości tematyki. W fazie użytkowania programu można rozważyć taką możliwość. Przykładem takiego zastosowania są programy, które domyślenie ustawiają parametry dla użytkowników o podstawowej znajomości tematu, natomiast po przełączeniu aktywne są opcje zaawansowane.
Użytkownik powinien mieć jasność i świadomość tego co robi. Jego świadomość rośnie wraz z doświadczeniem.
Idealna byłaby ta sama intuicja użytkownika i programisty! Ułatwiłoby to tworzenie rozwiązań, które byłyby łatwo przyswajalne. Jednak do użytkowników należy końcowa selekcja programów, którzy przygotowali programiści.

Generalnie chodzi o to, aby pogodzić potrzeby użytkownika z możliwością stworzenia idealnego programu, czy produktu.

Temat właściwie wydaje się prosty, jednak przy tworzeniu projektów programiści zapominają o niektórych jego wymaganiach, natomiast użytkownicy o włożonej pracy w przygotowanie konkretnego produktu.

Kategoria: Wszystkie wpisy, Wywody.


Brak odpowiedzi (jeszcze)

RSS dla komentarzy do tego wpisu.



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.



statystyka